Anda tak perlu ada Produk sendiri untuk mulaman bisnes di facebook. Anda boleh berniaga di facebook tanpa perlu ada produk sendiri
Sebagai usahawan, kita perlu menjual produk yang kurang persaingan dan pasaran yang lebih spesifik
Jika belum pernah ada pengalaman disyorkan untuk jual produk yang harga nue kurang dari rm 100 dengan margin ke untungan lebih daripada rm 30
Anda boleh pilih sama ada ingin memulakan bisnes internet berdasarkan minat atau trend dengan syarat ,ia perlulah bermula dengan modal minima dan ada permintaan
Mudahkan orang baca, faham, & bertindak, barulah mudah untuk mereka membeli daripada anda
Bermula dengan bajet rendah, tingkatkan bajet apabila sudah untung
Elakkan buat fb ads pada jam 12am -9am .waktu tersebut adalah waktu paling tak efektif untuk iklan
Juallah manfaat produk, bukan menjual ciri ciri produk
Jika produk tu banyak manfaat ,jangan jual semua manfaat! Jual satu manfaat sahaje
Setiap produk pasti ada kelemahan dan kekurangan, tiada produk yang Perfect di dunia
Cari produk yang ada potensi pelangan membuat pembelian berkali kali
Untuk tunjukkan bisnes kita aktif, konsisten Update aktiviti Syarikat di Fanpage, email, blog
Tingkatkan engagement dengan buat content dan tawarkan hadiah
Perhati ,pelajar dan kaji bagaimana car mereka berjaya dengan mengunakan fb ads. Kemudian aplikasi dalam bisnes anda
Sebelum merasai pengalaman menjadi perniaga anda perlulah rasai pengalaman menjadi Pelangan dahulu
-walaupun banyak Bajet dikeluarkan untuk iklan FB ads namun ia tak menjamin banyak jualan
-anda harus menggunkan Teknologi baru secepat mungkin supaya anda lebih ke hadapan berbanding pesaing di pasaran
-kebanjiran usahawan Internet menjadikan pasaran semakin kompetitif dengan pelbagai produk dan iklan. Kita harus kreatif Untuk tonjolkan USP produk kita supaya lain daripada yang ada di pasaran
-Persaingan sengit? Kenali & tonjolkan USP anda. Apa yang Membezakan Anda dengan pesaing
- Hari Hari Orang terdedah dengan iklan. Bezakan iklan anda
-Iklan yang menjadi sebelum ini, Belum tentu menjadi pada masa akan datang
-Pemasaran yang konsisten adalah kunci kejayaan jualan
- Lebih tinggi FREQUENCY, lebih mudah orang lihat. Kenal. Fahami. Produm/servis /jenama anda
-Kerja utama Iklan Adalah Memberitahu. Objektif Akhirnye adalah jualan
- Proses Iklan FB ada adalah -Tarikh Perhatian ,Tukarkan Jadi Pelawat Menbaca Mesej Iklan Bertindak
-Gunakan medium Pemasaran Selain Facebook sebagai Backup
- Customer Avatar adalah salah satu teknik yang boleh kita gunakan untuk bayangkan bagaimana rupa bakal pelanggan kita. Ini untuk membina kempen pemasaran dengan lebih efektif
-Data Geografi melibatkan lokasi prospek tinggal, tempat prospek bekerja atau belajar
-Data Demografi adalah berdasarkan pada umur, perkerjaan jantina, tahap pendidikan, bahasa, yang digunakan oleh prospek
- Data Psikografi adalah berdasarkan minat dan aktiviti daripada penguna FB
Jual produk orang nak bukannye jual produk yang anda nak
Prospek adalah audiens yang sudah kenal siapa kita. Mereka sudah tahu apa produk atau services yang bisnes tawarkan. Mereka juga adalah audiens yang berminat nak dapatkan produk atau services tapi masih belum buat pembelian
Pelangan adalah audiens yang pernah membeli produk atau services .jika kita menjaga mereka dengan baik, peluang untuk mereka repeat order lebih tinggi
Ssbelum menjual kenali siapa audiens anda. Di mana mereka berada, dan berapa besar saiz mereka
Untuk mendapatkan pelangan ,kita perlu buatkan mereka kenal, suka & percaya
Wanita adalah pemegang Kuasa Membeli di facebook .lelaki pun banyak dipengaruhi oleh wanita untuk membeli
100% orang membeli disebabkan Emosi
Orang membeli manfaat produk bukan produk
Terdapat 6 point yang mempengaruhi orang membeli sesuatu produk iaitu trust, love, easy, excitement, self improvement, nurture & Important
Antecedents 15% motivasi untuk membeli cousequences
Pelanggan mahu kenal penjual nye, baru mereka membeli dengan gembira
fokus bina fans bukanye trafik
Database is king
Bina data pelanggan anda menjual kepada pelanggan sedia ada lebih mudah berbanding menjual kepada orang baru
manusia suka pergi kedai yang ramai orang. Jadi pastikan post di Fanpage anda banyak komen, like, share
Ramai yang mengalami kerugian besar kerana menjual tanpa mengkaji permintaan produk. Itulah kesilapan terbesar kebanyakan usahawan yang baru nak berniaga