Semalam 27.3.2017,pihak tsoho
Apa fakta dan data yg boleh kami dapat dalam jualan ini? Share dulu baru baca ok.
✔Kami dapat 585 leads ataupun no phone prospek. 
✔Kos per komen setiap iklan adalah rm4.01 untuk satu komen.
✔Jumlah komen pada iklan ialah 894 komen. 
✔Peratus yg memberikan no phone daripada jumlah komen adalah 65%.
✔Jumlah jualan yang kami kutip adalah rm22,668. 
=======================
Jadi apa yg kita boleh faham dalam data ini? 
✎CPS ataupun Cost Per Sale. Ataupuan ada juga yg panggil Cost Per acquisition.
Kos iklan rm3583 / 248 unit. Ini bersamaan dengan RM14.45 seunit. 
.
✎Conversion Rate Per Unit.
Unit / Lead x 100 . Ini bersamaan dengan 42% 
.
✎CPL ataupun Cost Per Lead.
Kos iklan / Jumlah Lead. Ini bersamaan dengan RM6.12.
.
✎ ROI ataupun Return on Investment 
Jumlah Jualan / Kos iklan. Ini bersamaan dengan 6.33. 
.
Ini bermaksud dengan rm100 kita belanjakan kita boleh dapat balik rm630 
Dan harga produk yg kami jual hanya rm90 sahaja. Jika harga produk lebih tinggi, ROI akan lebih tinggi. 
=======================
Jadi apa yg boleh disimpulkan ?
✍Kita peniaga online kena faham berapa kos setiap jualan yg berlaku. Tengok contoh diatas, saya kena belanjakan rm14.45 baru boleh jual seunit.
.
Yang mana penanda aras yg saya letakkan untuk produk yg berharga bawah rm100 perlu mendapatkan rm20 cps untuk setiap unit. Jika tinggi daripada ini anda akan rugi dan tak nampak duit yg sepatutnya ada. 
.
✍Kita juga perlu tengok kos per komen yg ada, seeloknya bawah rm5 dan barulah kos per lead akan lebih rendah dibawah rm10. Yang mana dalam kes ini , kos setiap komen adalah rm4.01 dan setiap rm6.12 dibelanjakan baru lah akan dapat seorang prospek. 
.
Semakin rendah kos perlead, semakin tinggi kadar keuntungan yg anda akan dapat.
.
✍Kita juga perlu tengok berapa tinggi conversion rate yg ada, ramai yg letakkan penanda aras sekurang-kurangnya 30%. 
.
Dan saya sendiri juga letakkan sebegitu, tapi dalam kes kiraan conversion setiap unit anda perlu letakkan lebih tinggi.
.
Tak guna jika ada 1000 prospek pun tetapi anda hanya Berjaya jual kepada 50 orang, itu baru 5%. Ingat data-data diatas, untuk dapatkan prospek itu sendiri sudah perlu keluarkan kos. 
====================
Jadi jangan ambil mudah, walau berapa rendah pun kos perkomen, kos per lead , yg paling penting ialah berapa banyak convertion rate.
.
Tak guna kos per lead rm00000.1 sen sekali pun, tak boleh jual tak guna juga. Sila simpan kos murah sen sen anda tu dalam mimpi. Tiada makna pun dalam bisnes .
.
✍ Dalam fb ads , saya sangat tekankan, berapa kadar kos iklan yg perlu dikeluarkan untuk dapatkan berapa jualan. Dalam kes ini kita berjaya dapatkan 6.33 kali ganda. 
.
Contohnya. Jika kita mahu dapatkan jualan rm100,000 kita perlu belanjakan rm15,873 kos iklan lebih kurang. Yg mana sangat murah dan cantik. 
.
Paling minima, letakkan sekurang-kurangnya 3 kali ganda, baru nampak ada untung dan duit untuk meneruskan bulan seterusnya.  Tapi untuk team saya saya letakkan sekurang-kuranyg 5 kali ganda. 
.
Jika rendah ? Tengok balik seni closing, jika sudah rasa terbaik, tengok balik apa yg kita buat itu kena atau tidak, mintak pendapat yg lebih pakar dan ubah. 
.
Dan paling penting, FOLLOWUP ,FOLLOWUP  DAN FOLLOWUP!
Kena ingat, 100 prospek yg tanya khabar harini bukan semuanya beli terus, perlukan komitmen dan ketekunan kita untuk sentiasa berhubung dengan mereka. Tak perlu takut , kena block dan sebagainya.
Faham seni followup, insyaAllah anda akan kebahagiannya.
Sekian
Harap membantu anda memahami apa yg kami buat setiap hari. Jangan lupa like, komen dan share. Kalau tak buat, saya tak nak kawan :D
Nak belajar dengan lebih mendalam dan memahami antara satu sama lain ? Klik link ini , jom jumpa saya.
http://www.tsohomarketing.com/seminar/
